ISOLATIV

- Tankar och känslor på resan ur ett liv kantat av psykisk ohälsa

17 september - jobbiga dagar

Permalink1
 Jag har inte mått bra senaste dagarna. Inte alls faktiskt. Ångesten har varit brutal och jag har varit oerhört stressad mentalt. Dessutom har jag börjat vakna några gånger varje natt pga obehagliga drömmar. Nu under kvällen har jag haft sån kraftig panikångest att jag spytt och bara legat och skakat på badrumsgolvet. Jag kan fortfarande inte gråta, vilket är enormt frustrerande. Nu känner jag mig fruktansvärt ledsen, matt och trött. Kommer garanterat gå och lägga mig tidigt ikväll. Jag orkar inte vara vaken. Egentligen vill jag inte sova heller med tanke på de drömmar jag haft. 
 
Första frågan jag ställer till mig själv i det här läget är "varför blir det såhär?" Det första jag kommer på är mens. Men jag brukar inte reagera såhär starkt på det. Så antagligen är det en kombination av mens, att jag är understimulerad i vardagen och att jag inte har några som helst rutiner vad gäller mat och sömn. Jag äter för lite och sover för mycket. Dessutom har jag tvingats gå ner i dos på min ADHD-medicin pga att den inte fanns på apoteket och kommer först på måndag. 
 
Andra frågan jag ställer till mig själv är "vad kan jag göra för att må bättre?" Den frågan är lite svårare att svara på. Men jag försöker vara snäll mot mig själv och göra sådant jag mår bra av. Motion har det inte blivit så mycket av den här veckan. Så imorgon ska jag försöka ta mig ut på en promenad. Ingen rask sådan, och inte heller nödvändigtvis en lång. Men jag måste komma ut. Bristen på socialt umgänge spelar nog också in. Jag är ensam hemma sedan i torsdags tills på måndag. Det enda jag har gjort är att sitta hemma och må dåligt. Ingen bra taktik. På måndag ska jag iallafall träffa både T från boendestöd och efter det en kompis på Gränby C. Det ska bli skönt. Jag längtar tills dess. 
 
Vad kan jag göra för att få ett bra avslut på dagen trots allt detta? Jag vet inte riktigt. Men jag tänker mig att jag ska ta en lång, varm dusch. Raka benen, smörja in mig med någon body lotion som luktar gott och sedan hoppa i pyjamasen och läsa lite innan jag somnar. Det får bli en tidig kväll. Jag behöver nog sova efter all ångest jag haft idag. 
 
 
 
#1 - - Johanna:

Vad kan du göra för att må bättre?
- du svarade ju på det när du beskrev vad som inte fungerar - mat och sömn. Du hoppar över de delarna. Börja med att få ordning på mat och sömn. Det leder till att du har ork att röra på dig och stimulera dig. Men fungerar inte grunderna är det svårt att få det andra att fungera långsiktigt.
Vad det här lät uppläxande. Det var inte min mening. Jag vill dig alltid väl. Det känns bara som att du glömmer ett led. Och ta hjälp om du tycker att det är svårt att hålla matrutinerna. T kan hjälpa dig att lägga upp en plan som fungera för dig. Sen kan jag altod stötta dig! ❤
Puss!!

Svar: Jo jag vet att jag hoppar över de leden. Jag försöker få ordning på det, men det känns t.ex lönlöst att kliva upp i lagom tid när hela dagen är oplanerad. Jag gör allt för att undvika dötid, vilket blir en ond spiral i sig. Det gör att jag sover mer än jag är vaken, och det gynnar mig inte alls. Vet inte, känner mig bara allmänt omotiverad just nu. Jag vet att du vill väl ❤ Jag tog det inte som något uppläxande. Kan behöva påminnas ibland.
CARRO

Till top