ISOLATIV

- Tankar och känslor på resan ur ett liv kantat av psykisk ohälsa

Borderlinediagnosen skrivs av!

Psykisk (o)hälsa, Tankar, Vardag Permalink0
 
Idag är en bra dag. En dag att minnas. Jag har gjort en ny SCID-II (utredningsformulär för personlighetsstörningar) och resultatet var tydligt. Av 9 möjliga kriterier ska man uppfylla minst 5 för att ha en borderlinediagnos och jag uppfyller endast ett. Egentligen tyckte läkaren ett och ett halvt, men halva kriterier räknas inte riktigt. Det innebär att min borderlinediagnos nu offciellt kommer att skrivas av. Jag kan inte med ord beskriva hur skönt det känns! Helt fantastiskt verkligen. Dels för att det visar att jag faktiskt kommit långt senaste åren. Men framför allt för att det förhoppningsvis kommer göra stor skillnad om slutenvård krävs igen. Jag hoppas då slippa bli stämplad och konstant behöva hävda mig inför läkare och personal som har en väldigt trångsynt bild och sätter alla med borderlinediagnos i samma fack. Och jag kan försäkra er om att det inte är ett trevligt fack att bli placerad i. Speciellt när jag inte ansett att jag har diagnosen på väldigt länge. 
 
Jag har även hört från min handläggare på FK idag att hon fått besked från AF och kan boka in en tid för möte. Hon skulle ringa angående det imorgon. Det känns också bra! Hoppas att en arbetsträning kan komma igång snart.
 
Imorgon ska jag träffa en sjuksköterska på neuropsykiatriska mottagningen. Vet inte riktigt vad syftet med samtalet är, men jag antar att det mest är för att etablera en kontakt. 
 
Jag är nöjd med vad dagen har gett. Borderlinediagnosen borta och snart möte med AF och FK. Två bra besked. Jag tror bestämt att det gör den här dagen bra. Och det känns som att det äntligen händer något positivt. 
 
Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan krypa ner under täcket och kolla på någon bra serie. Ha det fint!
 
Till top